Kontakta oss idag!
Dr Izabella Jawad - 072-23 04 070
Dr Claus Smed Sörensen - 073-801 60 50

Lichen sklerosus

Detta är en ovanlig sjukdom som kan drabba både hud och slemhinnor, främst hos kvinnor. Den kommer oftast först i 40 – 60-årsåldern, men kan ibland förekomma även hos barn.

Klinisk bild/symptom

Hos kvinnor drabbas ofta underlivet, på och omkring blygdläpparna. Klåda, sveda samt torra slemhinnor med återkommande sprickbildning är vanliga symptom. Huden blir vitaktig, tunn och skör. I det angripna området kan kraftigare vita partier uppstå, som ibland blir hårda och ärrliknande. Hudförändringarna ger ibland upphov till en stark klåda. Fläckar kan också uppträda på kroppen, t ex rygg och bål, och är då till en början ofta något rodnade. Även blåsor kan bildas. I mycket sällsynta fall kan förändringar ses även i munslemhinna eller på tungan.

Om hårda partier eller svårläkta sårbildningar uppkommer i lichendrabbade områden, bör dessa visas upp för eventuell provtagning. I några få fall kan operativ behandling vara motiverad, men ska i övrigt undvikas eftersom återfall efter kirurgi är mycket vanligt.

Sjukdomsorsak

Orsaken är okänd. Överhuden blir först förtjockad men sedan tunn och skör (atrofisk). Bindvävstrådarna (kollagen) i underhuden angrips, liksom de elastiska trådarna. Sjukdomen smittar inte.

Behandling

Sjukdomen är envis och svårbehandlad. Hos barn kan den dock gå över av sig själv i samband med puberteten. Behandlingen inriktas mot klådan och eventuellt samtidigt förekommande bakterie- eller svampinfektioner. Långtidsbehandling (cirka 3 månader) med en stark kortisonkräm, Dermovat (styrkegrupp IV), har visat sig vara mycket effektiv med förvånansvärt få biverkningar. Efter den första behandlingsomgången behöver man ofta fortsätta underhålla slemhinnorna med kortisonkrämen någon gång i veckan/varannan vecka. Det är även viktigt att regelbundet använda någon form av mjukgörande kräm, tex Locobase Repair kräm, ACO intim olja, barnolja eller vitt vaselin.

Behandlingsschema med Dermovat

Ett tunt lager av krämen appliceras:

Vecka 1 – 4: Varje kväll

Vecka 5 – 8: Varannan kväll

Vecka 9 – 12: Två gånger/vecka.

Om besvären kvarstår efter två månaders behandling är det viktigt att höra av sig till oss.

Varför välja oss?

• Bäst service
  • Trevligt bemötande
  • Hög kvalitet
  • Lång erfarenhet
  • God tillgänglighet

Vi finns här

Dr Izabella Jawad

Stortorgets Gynekologmottagning
Stortorget 17
702 11 Örebro
stortorget.ij@gmail.com

Dr Claus Smed Sörensen

Stortorgets Gynekologmottagning
Stortorget 17
702 11 Örebro
corpusclaus@telia.com

Öppettider

Öppettider varierar. Vi erbjuder huvudsakligen eftermiddags- och kvällstider.